Voor de zesde keer reiken wij de Eurostory Best Lyrics Award uit – de prijs voor de beste songtekst van het Eurovisie Songfestival.

In eerdere jaren werd de prijs gewonnen door: 

En de zes genomineerden voor 2022 zijn nu bekend. Ook dit jaar zal de winnaar worden gekozen door een grote internationale vakjury, én door jullie, bezoekers van deze site. [update: inmiddels is de stemtermijn voorbij, we maken volgende week de winnaar bekend.]


Groeiend fenomeen
De Eurostory Best Lyrics Award is een groeiend fenomeen in de Eurovisiewereld. In 2021 nam, enkele dagen vóór het winnen van de finale van het Eurovisie Songfestival, de Italiaanse groep Måneskin de Eurostory Award in ontvangst. Hun lied Zitti e buoni won bij zowel de internationale vakjury als de publieksstemmen (40.000+ lezers van de website). ‘Dit is heel bijzonder,’ aldus zanger en tekstschrijver Damiano David bij het ontvangen van de prijs. ‘Voor het eerst in mijn leven win ik een prijs voor mijn songteksten. Dit vergeet ik nooit meer.’


Vakjury
Naast de publieksstemmen wordt de winnaar van de Eurostory Best Lyrics Award bepaald door een vakjury van internationale schrijvers, journalisten, uitgevers en oud-deelnemers – mensen die professioneel met tekst werken. Zij zullen de komende weken ook stemmen, en in de Eurovisieweek in Turijn zal de winnaar van de Eurostory Best Lyrics Award 2022 bekend worden gemaakt.


De genomineerden
De genomineerden voor de Eurostory Best Lyrics Award 2022 zijn, in willekeurige volgorde:

  • ZwitserlandBoys do cry (Marius Bear, tekst: Marius Bear & Martin Gallop)
  • ServiëIn corpore sano (Konstrakta, tekst: Ana Đurić)
  • Oekraïne – Stefania (Kalush Orchestra, tekst: Ivan Klymenko & Oleh Psiuk)
  • Verenigd KoninkrijkSPACE MAN (Sam Ryder, tekst: Sam Ryder, Amy Wadge & Max Wolfgang)
  • ItaliëBrividi (Mahmood & BLANCO, tekst: Alessandro Mahmoud & Riccardo Fabbriconi)
  • AustraliëNot the same (Sheldon Riley, tekst: Sheldon Riley Hernandez).

Hieronder vind je de juryrapporten.


ZwitserlandBoys do cry (Marius Bear, tekst: Marius Bear & Martin Gallop)

Juryrapport
Heel langzaam en heel zorgvuldig leidt Marius Bear ons zijn song en zijn verhaal binnen. Eerst met een plaatsbepaling: ‘In my room.’ Dan met een personage: ‘Lives a boy’. Dan met wat er met hem aan de hand is: ‘Who could be blue.’ Hij zou triest kunnen zijn, staat er, waarmee duidelijk wordt gemaakt dat we niet te snel moeten uitgaan van vastgeroeste ideeën. Niet alle jongens houden zich altijd maar groot, nee, ook jongens huilen. Mooi is dat deze bewering wordt vergezeld door het onderuithalen van andere zekerheden: bergen kunnen verkruimelen, vliegtuigen kunnen uit de lucht vallen. Extra punten scoren de makers met het mooie woord ‘cavalier’ (‘onverschillig’).

Hier lees je meer over de nominatie van Zwitserland voor de Eurostory Best Lyrics Award 2022.


ServiëIn corpore sano (Konstrakta, tekst: Ana Đurić)

Juryrapport
Misschien is de openingszin van In corpore sano wel de meest bijzondere van alle Eurovisiesongs ooit: ‘Wat zou het geheim kunnen zijn van Megan Markle’s gezonde haar?’ Na een uiteenzetting over hydratatie en wallen onder je ogen volgen regels over de… milt. Ook dat lichaamsdeel is niet eerder in een Eurovisieuitzending genoemd. De rest van de tekst is behoorlijk bizar, maar niet onsamenhangend: er wordt wel degelijk een redenering opgebouwd, die uiteindelijk gaat over de onhaalbare schoonheids- en gezondheidseisen die worden opgelegd aan publieke figuren. Met een vertwijfelde eindzin: ‘Wat moeten we nu doen?’

Hier lees je meer over de nominatie van Servië voor de Eurostory Best Lyrics Award 2022.


Oekraïne – Stefania (Kalush Orchestra, tekst: Ivan Klymenko & Oleh Psiuk)

Juryrapport
Stefania is een lied geworden dat de pijn van de verschrikkelijke oorlog in Oekraïne verwoordt, maar via een omweg: het beschrijft simpelweg de liefde voor al onze moeders. Onder die liefdesverklaring gaat een aanklacht schuil tegen kapotmaken van dat wat van het grootste belang is, je familie, je afkomst, je huis, je land. Hoewel de leden van Kalush Orchestra niet konden weten dat hun tekst zoveel extra gewicht zou krijgen, doet een zin als ‘Розквітає поле, а вона сивіє’ (‘Het veld staat in bloei, maar haar haar wordt grijs’) nu aan als een pijnlijke metafoor. Ook dat wat je het liefst is op de wereld, je moeder, wordt oud. Maar dit staat óók in het lied: ‘My love for you has no end.’

Hier lees je meer over de nominatie van Oekraïne voor de Eurostory Best Lyrics Award 2022.


Verenigd KoninkrijkSPACE MAN (Sam Ryder, tekst: Sam Ryder, Amy Wadge & Max Wolfgang)

Juryrapport
Denken we dat deze song over een ruimtevaarder gaat? Verkeerd gedacht. Maar logisch is het wel, want de tekstschrijvers halen iets heel slims uit: ze zetten er een komma tussen (en die hoor je natuurlijk niet). Het is dus ‘I’m up in space, man!’ En ‘Nothing but space, man!’ Door die komma’s wordt SPACE MAN een van de grappigste songs van dit jaar. Maar de droefenis wordt ook niet geschuwd, want de ik-persoon beeldt zich zichzelf in de ruimte in omdat hij denkt daar geen last meer te hebben van het gebroken hart waaraan hij op de aarde lijdt. Niet dat het helpt: ‘gravity keeps pulling me down as long as you’re on the ground.’ In de laatste regel kiest de hoofdpersoon zijn echte bestemming (‘I wanna go home’) – een mooi besluit van een fijne tragikomische tekst.

Hier lees je meer over de nominatie van het Verenigd Koninkrijk voor de Eurostory Best Lyrics Award 2022.


ItaliëBrividi (Mahmood & BLANCO, tekst: Alessandro Mahmoud & Riccardo Fabbriconi)

Juryrapport
Met Brividi maakten Mahmood en BLANCO een vertelling die waarlijk universeel is. Ongeacht onze gender of seksualiteit: we hebben allemaal ervaren dat onze hoge verwachtingen van een liefde pijnlijke scheuren gingen vertonen. De eerste zin schittert: ‘Ik droomde van vliegen met jou op een diamanten fiets.’ Deze metafoor is zo nieuw, maar ook zo raak, dat die boven het hele lied hangt. En zoals de diamanten fiets voor het geluk staat, zo brengen de eerste woorden van het refrein ‘nudo con brividi’ – naakt met rillingen – op een briljante manier over hoe je je voelt wanneer je ontdekt dat er iets mis is. Ook in de rest van het lied leveren de makers het ene na het andere fantastische beeld, en zelfs in het staartje , ‘uno fra tanti’, een van velen, stoppen ze nog een belangrijke plotwending.

Hier lees je meer over de nominatie van Italië voor de Eurostory Best Lyrics Award 2022.


AustraliëNot the same (Sheldon Riley, tekst: Sheldon Riley Hernandez).

Juryrapport
Riley maakt in een heldere tekst duidelijk hoe hij als kind dat gediagnosticeerd was met het syndroom van Asperger voortdurend moest ervaren hoe anders hij was – ‘I’m not the same’. In plaats van dat hij letterlijke gevoelswoorden gebruikt (‘boos’, ‘verdrietig’) geeft hij voorbeelden, waardoor Riley’s getuigenis veel sterker binnenkomt. Een sterk voorbeeld is de zin over zijn vader die hem vraagt of hij vandaag al gelachen heeft. Ook sterk is de mooie ontdekking waarmee Riley de song halverwege doet omslaan: ‘So you go and leave the pain and find another way to make yourself another game, maybe one for all to play, cause it’s not just me who‘s not the same – we‘re not the same’.

Hier lees je meer over de nominatie van Australië voor de Eurostory Best Lyrics Award 2022.


Stem nu!
De winnaar wordt deels bepaald door een internationale professionele jury, bestaande uit auteurs, journalisten, liedjesschrijvers en oud-deelnemers (75%), EN deels door JULLIE, bezoekers van onze website (25%). Je kunt nu (uiterlijk 1 mei) je stem uitbrengen via de poll bovenaan deze pagina. Vlak voor de finale van het Eurovisie Songfestival in Turijn maken we de winnaar bekend van de Eurostory Best Lyrics Award 2022!