Eurostory is een literair-journalistieke site over het Eurovisie Songfestival, begonnen in 2016.

Niet: cynisch, badinerend en negatief – wel: verbredend, vrolijk en feitelijk.

We schrijven:

  • Artikelen over bijvoorbeeld de politieke achtergrond van een deelname, over het belang van het festival voor bepaalde etnische gemeenschappen of over aspecten van het festival die onderbelicht zijn gebleven
  • Interviews met oud-deelnemers over welke plek de drie minuten extreme bekendheid in hun leven heeft gekregen, over het schrijven van teksten, over de ‘vertellingen’ achter hun muziek
  • Odes: literaire bewieroking van een songfestivaldeelnemer, of een andere persoon (of juist géén persoon) die met Eurovisie te maken heeft
  • Actueel: het laatste, feitelijke nieuws over het huidige songfestival
  • Met de oren van nu: een rubriek waarin we songfestivals of beroemde hits opnieuw beluisteren en becommentariëren, met de artiesten zelf of experts
  • Columns door diverse auteurs
  • Boekbesprekingen van boeken door en over songfestivaldeelnemers
  • Albumbesprekingen naar aanleiding van de mooiste zinnen uit actuele albums van songfestivalartiesten
  • Concertbesprekingen: eigenzinnige verslagen van concerten door Songfestivalartiesten
  • Fotostrips aangeleverd door de fotostripmaker van de Lage Landen: Ype Driessen
  • Strips door diverse stripmakers, zoals bijvoorbeeld Floor de Goede (Flo) en Saskia Halfmouw
  • Turijn 2022 verslag tijdens de festivalweek, rechtstreeks vanuit de stad waar het festival georganiseerd wordt, met kijkwijzers en eindconclusies
  • Festival-info met een uitgebreid archief dat alle jaren en alle deelnames omvat

Over onze missie schreef mede-initiatiefneemster Ellen Deckwitz het volgende:

‘Wij vinden dat de Nederlandse verslaggeving van het festival te wensen overlaat. De meeste artikelen, zelfs in kwaliteitsbladen, zijn gekleurd met flauwigheden en vooroordelen, terwijl er in Nederland tienduizenden fans zijn die Eurovisie op de voet volgen en verlangen naar professionelere berichtgeving en uitgebreidere achtergrondverhalen.

Achter dit festival zit een groter verhaal dan dat van vriendjespolitiek en goedkope outfits. Het gaat over een hoogte- of dieptepunt uit iemands carrière, het geven van een stem aan minderheden, het kan een statement zijn met betrekking tot de huidige wereldgebeurtenissen. Via de liedjes en alles eromheen wordt een Europa getoond, in al haar veelzijdigheid.

Het Eurovisie Songfestival verdient daarom betere journalistieke aandacht dan dat ze tot dusver in Nederland heeft gekregen. Het is een gemiste kans om bij zo’n Pan-Europees gebeuren alleen maar in te zoomen op de grappen die je kan maken. Wij willen onbevooroordeelde journalistiek bedrijven en het festival benaderen vanuit verschillende invalshoeken, zoals de politieke, diplomatieke en literaire. Om via de liedjes een verhaal van Europa te tonen, haar veelzijdigheid te vieren en tegelijkertijd meer begrip te kweken voor de onderlinge verschillen.’