‘Hey Desmond, ik moet het grootste en beste nummer op de wereld ever schrijven. Ga jij dat met mij doen?’ zegt Lauri Ylönen, frontman van The Rasmus. ‘Is goed’, zegt Desmond Child, producer voor KISS, Bon Jovi en andere namen, ‘maar ik zit wel op het eiland Folegandros.’ Zo begint het verhaal van The Rasmus’ Eurovisie-deelname.

Folegandros
Lauri schreef zijn demo op een balkonnetje in Hawaii, en dus vertrekt hij van daaruit naar het vasteland van Griekenland, en reist dan nog vijf uur lang met een veerboot naar het piepkleine eilandje in de Egeïsche Zee.
‘We hebben eerst twee uur bijgepraat in Desmond’s hotelkamer’, zegt Lauri, ‘en daarna gingen we twee uur aan de slag.’ Het resultaat:

Jezebel
Het poprocknummer gaat over de gelijknamige Bijbelse koningin. Ze was aantrekkelijk maar verraderlijk, een soort femme fatale die mensen bedroog en vermoordde. Maar ze was ook inspirerend, want ze was rebels, ze koos haar eigen weg, zonder concessies, dus Lauri komt met een advies: ‘Iedereen kan een Jezebel zijn. Wees zelfverzekerd en luister naar jezelf, niet naar anderen.’

Geel
Maar het nummer betekent veel meer dan dat. Het nummer is geel. De clip is geel, hun staging op Eurovisie is geel, Lauri’s regenjas (die hij op het podium draagt) is geel. Hij legt uit waarom dat belangrijk is: ‘In onze beginperiode als band had ik gele spikes.’

Rasmus
Die geel haar-periode was midden jaren negentig. In 1994 begonnen ze, toen nog als funkende scholieren – zie hier een voorbeeld van hun stijl van toen – en via een paar onafhankelijk geproduceerde EP’s en een eerste album (Peep, 1996) waren ze helemaal los, want ze stopten met school. The Rasmus was nog Rasmus, maakten nog twee albums, en moesten toen hun naam opgeven. Er was een DJ in Zweden die dezelfde naam had en populairder was. Het gevolg: mensen die kaartjes voor de ‘echte’ Rasmus hadden gekocht, kwamen bij de verkeerde Rasmus terecht, en dus speelde Rasmus voor teleurgestelde mensen. Er waren meer problemen: hun derde album (Hell of a Tester, 1998) flopte en de drummer stapte uit de band. De band zag het niet meer zitten en dacht eraan te stoppen.

Stoppen?
Nee. Wij zijn THE Rasmus, zei de band, en die naamsverandering betekende een ommekeer, want wat veranderde er allemaal mee?

  • Het genre, want The Rasmus ging van ‘funk-achtige’ rockmuziek naar poprock
  • Het label, want The Rasmus verhuisde naar Zweden, naar het label Playground Music
  • De productiekwaliteit, want ze gingen voor het eerst met producers samenwerken
  • De ambitie, want ze wilden internationaal.

Nummer 1
Hun vierde album (Into, 2001) werd nummer 1 in Finland en het vervolgalbum (Dead Letters, 2003) bestormde internationaal alle albumcharts en vloog met zeven videoclips alle huiskamers binnen – waarvan In the shadows de grote troef was. ‘We konden meeliften met de golf van de gothic pop die toen heerste, met bands als Evanescence, want we hadden op het juiste moment het juiste liedje.’

Mail
In diezelfde periode kreeg Lauri een mail: ‘Ik vind jullie een toffe band. Ik weet dat jullie ongetwijfeld al allemaal producers om jullie heen hebben, maar het lijkt me leuk om eens een keer wat met jullie te proberen. Met vriendelijke groet, Desmond Child.’ Lauri kon het nauwelijks geloven. Dit moest spam zijn. Meneer Child, de man achter KISS, Bon Jovi, Alice Cooper, Mariah Carey, Meat Loaf, Ricky Martin, Kelly Clarkson…

Terug naar het begin
Lauri vraagt, in Hawaii, met zijn demo op zijn computer, aan Desmond of ze weer eens kunnen bijkletsen en een nieuw vetste nummer ter wereld ever kunnen maken, speciaal voor Eurovisie. Want dat weet Lauri al: dat het speciaal voor Eurovisie moet zijn. Hij had sinds Lordi het festival zijdelings bekeken en zag dat het de laatste vijf jaar goed geworden was. Maar er is nog een andere – belangrijkere reden om mee te doen.

Crisis
Corona hakte erin. De band kon niet toeren en de bandleden zaten – verspreid over de wereld – in hun isolement. Pauli, de gitarist die er al vanaf het begin bij zat, verliet de band. De rest zag het niet meer zitten en dacht alweer na.

Stoppen?
‘Nee. Uit dit soort omslagen komt meestal iets goeds’, concludeert Lauri. En dan is er Emilia, de nieuwe gitarist. ‘Een geweldige persoonlijkheid.’ Maar er is meer dat verandert. The Rasmus had een tijdje nieuwe sounds uitgeprobeerd, maar keert nu weer terug naar de poprocksound van Dead Letters. Lauri hoopt dat mensen er een nostalgisch gevoel van krijgen.

Maar er is nog iets.

Songfestival
Lauri denkt terug aan de jonge jaren, toen het een kwestie van knokken was om de eerste single op de radio te krijgen. ‘Dat gevecht bracht ons dichter bij elkaar, en dat is wat we nu, met onze nieuwe gitarist, ook willen: bonden door samen een doel na te jagen.’

Hij kreeg ook een tip van Blind Channel, de deelnemende band in Rotterdam 2021: ‘strand niet in de halve finale want Finland zal je voor altijd haten.’
Lauri: ‘De druk is er.’


Bronnen:
Interview Good Evening Europe tv: https://www.youtube.com/watch?v=_YOQ4f9DRMg
Interview Wiwibloggs: https://www.youtube.com/watch?v=1WHnigjGhzM
Interview Chaoszine: https://www.youtube.com/watch?v=uGDaAsxyoCo