De favoriet van de vakjury’s van 2021, Gjon’s Tears uit Zwitserland, nam de tijd voor het uitbrengen van een nieuwe single. Vrijwel al zijn Eurovisiecollega’s waren sneller – maar nu is er dan Silhouette. Een lied dat ontstond uit een bijzondere samenwerking met… Duncan Laurence.

Arcade
Dat Gjon Muharremaj (de burgernaam van Gjon’s Tears), onder de indruk was van Arcade, het liedje waarmee Duncan in 2019 het Songfestival won, wisten we al: de Zwitserse omroep organiseerde in de zomer van 2020 een paar writing camps om het juiste liedje voor Gjon te laten ontstaan, en een van de eerste uitnodigingen ging naar Wouter Hardy, de mede-componist en producer van Arcade. Het werkte: in Zürich ontstond Tout l’univers, waarmee Gjon naar Eurovisie trok, furore maakte en derde werd.

Edinburgh
Over die samenwerking vertelde Wouter Hardy in dit interview en Gjon zelf in dit interview. Maar nu, bij het verschijnen van Silhouette, blijkt dat Gjon óók met Duncan zelf contact opnam. En dat Duncan ‘ja’ zei tegen een samenwerking. In diezelfde zomer van 2020 ontmoetten ze elkaar in Edinburgh om te werken aan liedjes. Het resultaat: Silhouette.

Team
Ze schreven het daar samen met een bijzonder team:
Ashley Hicklin – bekend van maar liefst vijf Eurovisiesongs,
2010 België (Me and my guitar)
2014 België (Mother)
2019 Litouwen (Run with the lions)
2020 Spanje (Universo)
en 2021 Oostenrijk (Amen),
Mikołaj Trybulec – die meeschreef aan
2019 Tsjechië (Friend of a friend)
en 2020 Spanje (Universo),
en Jordan Garfield, die veel songs met Duncan maakt, en – maar dat terzijde – ook zijn verloofde is.

Amour
Interessant detail: tijdens diezelfde sessie in Edinburgh ontstond waarschijnlijk ook Last night, de single die Duncan een paar maanden later uitbracht en van hetzelfde team – minus Gjon – afkomstig is.
Dat de samenwerking goed beviel is te merken aan de berichtjes die Duncan en Gjon de afgelopen dagen wisselden op Instagram. Duncan schreef: ‘Lots of amour pour toi’ en Gjon: ‘Merci, mon Duncan’.

Perfectionisme
Dat het na die zomer van 2020 zo lang duurde voor Silhouette ook echt gereleased werd heeft te maken met Gjon’s afleiding en Gjon’s perfectionisme. De afleiding werd gevormd door bijvoorbeeld Gjon’s deelname aan de All-stars-editie van The Voice France, waar alle vijf couaches voor hem draaiden, of een song met de Albanese Eurovisiedeelneemster van 2020, Arilena Ara. Maar voor Silhouette wilde hij graag, samen met producer Marsō, zowel een a-capellagedeelte alsook een heel symfonieorkest – en dat vroeg tijd.

Tekst

Bovendien moest er nog een Franse tekst komen, die hij schreef met François Welgryn, bekend van zijn samenwerking met Céline Dion. Samen bouwden ze het verhaal van Silhouette uit.
In het interview dat Eurostory vorig jaar met Gjon had zei hij: ‘Er moet een innerlijke noodzaak zijn om te zeggen wat ik zeg.’ Die noodzaak laat zich in grote mate in Silhouette voelen.
Het lied gaat over vluchtelingen, die alles achter moeten laten om elders een nieuw bestaan op te bouwen. Maar het gezichtspunt van Gjons tekst is ongebruikelijk: hij zingt vanuit een achterblijver. Vanuit een ouder iemand die een jonge vluchteling aanspoort om te vertrekken:
Een bloeddag,
geweld en vernieling,
ren er ver vooruit,
geworteld in een ander landschap.

Silhouet
Het meest bijzondere beeld van de tekst is dat van de titel, van het silhouet. De achterblijvers zien de persoon die gevlucht is als een lege omtrek, als een contour in hun dagelijks leven.
Maar Gjon wilde meer dan alleen een beklijvend beeld: ‘Als je het ziet vanuit degene die vertrekt is Silhouette vooral ook een boodschap van hoop. Degene die weggaat weet dat hij niet vergeten zal worden, en vanaf nu kan hij gaan geloven in een betere toekomst.’
Of, in de tekst:
Blijf,
na de nachtmerries,

waarin je schreeuwde van verdriet:
hopen, blijf dromen,
ja, blijf hopen, maar – vertrek.

Persoonlijk
Het onderwerp van het lied stamt uit Gjons persoonlijke geschiedenis. Zijn vader vertrok destijds uit Kosovo naar Zwitserland, voor de oorlogsdreiging uit. Gjon: ‘Silhouette is een weerklank van de oorlog, van het verleden van mijn ouders, zonder daar op een politieke manier over te willen spreken. Het is geschreven vanuit mijn oma, die haar zoon zag vertrekken.’

Familie
Met Silhouette bouwt Gjon ook zijn muzikale universum verder uit. Spannend is de etnische vrouwenzang op de achtergrond, die na twee minuten opeens te horen is. Wel horen we weer Gjons hoge noten, zijn vertelkracht en zijn nu al karakteristieke uithalen; deze derde Franstalige song is duidelijk familie van Tout l’univers en van Répondez-moi, het liedje waarmee Gjon mee had zullen doen aan Eurovisie 2020, dat destijds afgezegd werd vanwege COVID-19.

Album
Silhouette is óók een belofte. Want er zal een heel album komen. Dit jaar nog. Wanneer exact is onbekend, maar wel zegt Gjon dat we er diverse muziekstijlen op zullen aantreffen. ‘Ik heb ongeveer vijftien songs. Daaronder vind je rock, pop, meer klassiek, maar zelfs ook metalklanken, of country. Zie het als een playlist.’
Maar eerst deze release. Gjon: ‘Ik verwacht voor dit liedje niet hetzelfde succes als bij het Songfestival. Eurovisie heeft me een enorme zichtbaarheid opgeleverd, nu is het zaak om te leren hoe ik dat uit moet bouwen. En dat zal de tijd nemen die het neemt.’