In zijn geboorteland Slovenië lukte het in 2016 niet, maar in Duitsland dit jaar wel: geselecteerd worden voor het Songfestival. Uit ruim zeshonderd aanmeldingen werd hij door de omroep intern gekozen: Ben Dolic met de dance song Violent thing.

Voor Duitsland is het een ongebruikelijke move: voor een artiest uitwijken naar het buitenland. Oscar van het duo Alex Swings Oscar Sings kwam uit Amerika. Dat was in 2009, en het was in deze eeuw de eerste en tot nu toe enige keer dat het gebeurde. Ben Dolic (22) is de tweede, ook al heeft hij wel degelijk een band met het land. En die band wordt, zo zegt hij in een interview met eurovision.de, gevormd door drie componenten: (1) hij werd in 2018 tweede bij The Voice of Germany; (2) hij woont sinds begin dit jaar in Berlijn, en; (3) zijn vriendin woont ook in Berlijn.

En het zal inderdaad dit eerste punt, ofwel zijn voice, zijn geweest waarmee hij veel selectiecommissieleden heeft overtuigd. Zijn handelsmerk is zijn hoge alt, die iets weg heeft van de stem van Michael Jackson en van The Weeknd. En vocaal presteren kan hij ook; dat bewees hij tijdens het eerste live-optreden (akoestische versie) van Violent thing in ‘Unser Lied Für Rotterdam’.

Borislav Milanov
Ook de songwriter komt dit jaar niet uit Duitsland. Violent thing is geschreven door de Bulgaar Borislav Milanov. Daarmee lijkt er binnen de Big Five een trend geboren te zijn om te kiezen voor songwriters van buiten de eigen landsgrenzen. Het Verenigd Koninkrijk ging vorig jaar voor de Zweedse singer-songwriter John Lundvik. Frankrijk koos voor Lundvik en de (eveneens Zweedse) Thomas G:son, die, zoals al in het artikel over de Franse inzending belicht werd, vele inzendingen op zijn naam heeft staan; en Duitsland kiest dus voor Borislav Milanov. Een ogenschijnlijk veilige keuze, want Milanov eindigde als songwriter namelijk al vier keer in de top tien: Poli Genova’s If love was a crime (vierde), Kristian Kostovs Beautiful mess (tweede), Cesár Sampsons Nobody but you (derde) en Chingiz’ Truth (achtste).

Clubnacht
Maar waar gaat de Duitse inzending over? Het nummer Violent thing beschrijft een nacht in de club. Een jongen ziet een meisje met grote bruine ogen en is meteen verkocht. De jongen beschrijft zijn ogenblikkelijke liefde met onhandige zinnen. ‘Such a violent thing, would you let me know / Knocking me down like a domino, oh.’ Het is hem vergeven. Taal is ontoereikend voor de vibe die hij wil beschrijven. Het zijn niet de woorden die het moeten doen, maar de blikken en de lichaamstaal.

Natuurlijk zit er ook een stukje tragiek in zo’n nummer. ‘I’m working on love / I’m waiting on something I need.’ Maar deze kleine uiting zit goed verstopt in de pre-chorus, in het moment van de muzikale opbouw naar de spetterende chorus waarin alles groots, goed, funky en ondeugend is. The heat is on, the beat is blowing off our minds, en dat is precies waar het nummer voor bedoeld is: om een bop te zijn waarop gedanst kan worden.

Net op tijd
Ben vertelt in een interview met Stern dat hij werd benaderd met de vraag of hij mee wilde doen. Hij had daar oren naar, maar er was nog geen lied. Omdat hij al vaker met Borislav gewerkt had, vroeg hij hem om hulp. Borislav had op dat moment nog maar twee dagen om een lied in te dienen; daarna was de deadline verstreken. Uiteindelijk is het toch gelukt. Ben zegt dat hij zich waarschijnlijk niet had opgegeven als er een voorronde was geweest. Hij geeft openlijk toe dat hij het belangrijk vindt om een beschermde ruimte te hebben, en dat hij alleen bij successen in de openbaarheid wil treden. Ook Milanov had in het geval van een voorronde niet meegedaan. Hij zegt dat je je beste paard niet mee moet laten doen met een wedstrijd. ‘Als een killer van een song het niet haalt, dan is het dood.’

Terug naar de top 5?
Duitsland koos dit jaar voor een interne selectie nadat de NDR ontdekte dat in 2019 de Duitse voorronde (Unser Lied für Israel) een veel ouder kijkers- en stempubliek trok dan het Eurovisie Songfestival zelf. De wijziging van de selectiemethode heeft (in ieder geval deze keer) geresulteerd in een zeer eigentijdse up-beat song. Of ook deze bijdrage van Borislav in de top 5 gaat eindigen, zien we in mei.


Meer weten over de andere inzendingen van 2020? Klik hier