Verliefd worden op niemand minder dan de duivel, dat is waar Elena Tsagrinou over zingt voor Cyprus in El Diablo. Het onderwerp zorgde voor een kleine mediastorm, evenals de videoclip die in de aanloop naar het Songfestival gepubliceerd werd. Is het lied nu echt zo controversieel als het onderwerp doet vermoeden?

Bedreigingen
Al binnen twee dagen zorgde El Diablo voor een controverse in eigen land. Een religieuze groep startte een petitie om de inzending terug te trekken vanwege het onchristelijke karakter van de liedtekst en er volgden zelfs bedreigingen aan het adres van de omroep in Cyprus, CyBC. De omroep deed aangifte tegen de bedreigingen en hield zijn poot stijf: Elena zal Cyprus nog steeds vertegenwoordigen op het Eurovisie Songfestival in Rotterdam met El Diablo.

Dansen met de duivel
Eerlijk toegegeven: Elena knalt er ook wel meteen in met de zinnen: I fell in love, I fell in love, I gave my heart to El Diablo. Als je dit letterlijk neemt, dan zou je dit inderdaad kunnen zien als duivelsaanbidding. Verliefd worden is immers nog tot daaraan toe, maar je hart schenken is een heel ander verhaal, zeker als het om de duivel gaat. Bovendien zingt ze daarna: I gave it up, I gave it up, because he tells me I’m his angel. Dat klinkt als typisch iets wat de duivel zou doen: zoetgevooisde woordjes in iemands oor fluisteren om die persoon te verleiden, en daar succes mee hebben. En daar blijft het niet bij. Net zoals in oude volksverhalen wordt er gedanst bij het maanlicht en Elena zingt zelfs dat ze zal branden op een feest:
Tonight we’re gonna burn in a party,
it’s heaven in hell with you
.

Een foute man
Als we de zangeres en de omroep mogen geloven, moeten we echter de tekst van het nummer niet te letterlijk nemen. Het lied vertelt volgens hen eerder een verhaal over een ongezonde relatie. De verteller in het lied is niet écht verliefd op de duivel; ze wordt verleid door een foute man en ze weet niet zo goed wat ze daaraan moet doen. Daarom zou ze ook de vraag stellen: Mama-mamacita, tell me what to do. En misschien horen we daarom ook de plagerige kinderstemmetjes die I love El Diablo, I love El Diablo, scanderen, precies zoals ze op een schoolplein zouden doen als ze lucht gekregen hadden van een verliefdheid tussen twee klasgenootjes.

Een ongezonde werkrelatie
Wat volgens zangeres Elena vooral telt, is de emotie die ze met het lied wil overbrengen. Ze legt in het begin de nadruk op de tweestrijd die een ongezonde relatie met zich meebrengt, om uiteindelijk gevoelens van kracht en optimisme in de climax te brengen. In een interview legt ze uit dat ze hierbij gebruik maakt van haar eigen ervaringen: ‘Bij de repetities word ik steeds weer emotioneel. Ik heb dan een verhaal in mijn hoofd over een baan die ik ooit had. Dat werk kostte me zoveel energie… Ik kon er eigenlijk gewoon niet mee doorgaan. Ik wilde het niet meer doen; het maakte me aan het huilen. Die gebeurtenis en de gevoelens die ik daarbij had, gebruik ik als ik het lied zing.’

Shampooreclame?
De tekst is niet het enige controversiële aan de inzending van Cyprus. De officiële video bevat namelijk sluikreclame voor een groot shampoomerk. In één shot zien we Elena in een parelkostuum naast een fles shampoo en een tube moisturizer en wat later zien we haar de fles in haar hand leegknijpen. Ook zien we de zangeres vastzitten onder een laag plastic. Volgens Elena staat dit laatste symbool voor de vrouw uit het lied die vastzit in de relatie en daar uiteindelijk van loskomt. Wat de shampoo betreft, blijven we echter in het ongewisse.

Cypriotische dansavond
Duivelsaanbidding, shampooreclame of een lied over relaties, El Diablo past zeker in de lijn van de inzendingen die Cyprus inzette met Fuego van Eleni Foureira in 2018 (tweede) en vervolgde met Replay van Tamta in 2019 (dertiende): opzwepende pop over aantrekken en afstoten in de liefde, met rustpauzes en bruggetjes die eindigen in knallende climaxen. Met die eerdere inzendingen in het achterhoofd kunnen we ons wellicht al een voorstelling maken van wat ons te wachten staat tijdens de liveshow in Rotterdam: Cypriotisch dansspektakel met spannende choreografie en een spectaculaire kledingwissel.