De Spaanse inzending bevat alle ingrediënten voor een winnende act. Vijf gerenommeerde songwriters, een Amerikaanse topchoreograaf en een sexy outfit met duizend en één fonkelende diamantjes. Aan de Catalaans-Cubaanse zangeres-danseres Chanel Terrero de zware taak dat alles volgens beproefd recept tot een appetijtelijk geheel te maken. Het resultaat ziet er in ieder geval op het bord prachtig uit.

Spaanse teleurstellingen
De afgelopen jaren koos Spanje haar kandidaten via interne selecties en talentenjachten. Zonder veel succes, want slechts twee van de laatste tien inzendingen noteerden hoger dan de eenentwintigste plek. In 2012 werd Pastora Soler met haar powerballad tiende en twee jaar later deed Ruth Lorenzo hetzelfde. Als Spanje niet één van de Big Five was, hadden we het land sindsdien waarschijnlijk niet meer in de finale gezien.

Benidorm Song Festival
¡Algo tiene que cambiar! dachten ze daar. Dat moet anders! Om een kandidaat te vinden werd een oud liedjesfestijn nieuw leven ingeblazen: het Benidorm Song Festival. Dit festival vond sinds 1959 plaats in de gelijknamige badplaats en werd voor het laatst georganiseerd in 2006. Overigens is dit festival, net als Eurovisie, gemodelleerd naar het Sanremo Festival. Daar worden sinds 2011 ook de Italiaanse afgevaardigden gekozen, waaronder natuurlijk Måneskin en Mahmood.

Juryfavoriet
Aan de eerste editie van Benidorm Fest 2022 deden veertien acts mee, verdeeld over twee voorrondes. In de finale behaalde zangeres, danseres en musicalster Chanel Terrero, of kortweg: Chanel, met SloMo de meeste punten. De overwinning was echter niet zonder controverse. De vakjury werd na de uitzending beticht van nepotisme: een van de juryleden had immers al eens met Chanel gewerkt. Bovendien telden de stemmen van televoters voor slechts 25% mee in de eindscore. Als het aan de kijkers lag was Chanel derde geworden en mocht folktrio Tanxugueiras met ruim 70% van de publieksstemmen naar Turijn.

Beproefd recept
Doorgestoken kaart of niet, we begrijpen wel waarom de jury voor Chanel heeft gekozen. SloMo volgt een bekende Eurovisie-formule: een poplied met lokale invloeden, gezongen door een knappe, jonge zangeres die ook nog eens kan dansen. Een formule die nog altijd werkt. Kijk maar naar Eleni Foureira (Cyprus 2018) met Fuego. Het team achter Chanel heeft dus zijn huiswerk gedaan, maar dat mag je ook wel verwachten als je weet wie er achter de knoppen zitten: topchoreograaf Kyle Hanagami en songwriters, vijf stuks, die eerder schreven voor o.a. Britney Spears, Madonna en Ricky Martin. En dan is Chanels bedazzelde outfit ook nog eens ontworpen door de winnares van Drag Race España, Carmen Farala. In één nacht!

Plagiaat
Aan de andere kant snappen we het uitblijvende enthousiasme van het Spaanse televisiepubliek ook. SloMo is een onbezield poplied met latin en reggaeton-invloeden en zou niet misstaan in het oeuvre van Camila Cabello. Of dat van de Servische zangeres Dara Bubamara, die beweert dat SloMo een kopie is van haar nummer Extravagantno. En eerlijk is eerlijk, het refrein klinkt bekend.

Een Bugatti van een vrouw
Ook de boodschap van SloMo kennen we al. Chanel zingt afwisselend in het Engels en Spaans over een sterke vrouw.
Hier is la mami, zingt ze aan het begin van het lied, de koningin, de taaie, een Bugatti.
En verderop: Als ik een probleem heb, is dat niet monetair. Ik maak de daddies helemaal gek. Ik ben altijd de eerste, nooit secondary. Deze vrouw kent haar krachten en zet ze gerust in om het andere geslacht om de vinger te winden en haar een leuk zakcentje toe te steken.

Heupenbreekster
Even later waarschuwt ze ons dat ze altijd ready is. Ready waarvoor? Pa’ romper cadera’, romper corazones. Om heupen te breken, harten te breken. Heren op leeftijd, wees gewaarschuwd! Deze dame laat (grand)daddies niet alleen achter met liefdesverdriet en een lege portefeuille, maar ook met een fikse heupfractuur.

Hypnotiserende billen
In het refrein legt Chanel ons haarfijn uit hoe ze te werk gaat én waarom het lied SloMo heet. Ze adviseert de heren namelijk om een filmpje te maken van haar. In het bijzonder van haar derrière. Wie de beelden vervolgens vertraagd bekijkt, zit in de val: Booty hypnotic, make you want more, more, more, more, more.

Cringy
SloMo staat vol met bizarre beelden en cringy oneliners, half in het Spaans, half in het Engels. Om nog een voorbeeld te noemen: Ik laat hem zoom zoom doen for my yummy. Of: Take a sip of my cola-la. In het tweede couplet zingt Chanel ook nog dat ze ons gezicht ‘zoet zal maken met mangosap’. Ik geloof niet dat ik wil weten wat ze daar precies mee bedoelt en of dat nog iets met haar ‘yummy’ te maken heeft.

Visueel feest
Het optreden van Chanel maakt veel goed. Niet alleen ziet ze er prachtig uit op het podium in haar glinsterende catsuit, ook de choreografie van Kyle Hanagami past het lied als, nou ja, een glinsterende catsuit. We bevinden ons in club Chanel en zien hoe Chanel haar mannelijke dansers verleidt alsof het niets is. Haar (heup)bewegingen, haar blikken, hoe ze halverwege het nummer haar haar losmaakt. Ook het slowmotion-effect dat in het refrein wordt bezongen is op speelse wijze in het optreden verwerkt: zodra Chanel het woord ‘slomo’ zingt, begint er een stroboscoop te knipperen en vertragen de bewegingen van de dansers.
Kortom, dat gaat er flitsend uitzien op 14 mei. Dan zullen we zien of de jury en het publiek het op Europees niveau wél met elkaar eens zijn over SloMo.