België stuurt dit jaar Mustii (33) naar het Eurovisie Songfestival 2024, een artiest met een belangrijke boodschap voor iedereen, waarvoor hij zich liet inspireren door de queer scene, door klassiek toneel, door zijn directe familie, en door duizend anderen. Hoe komt dit allemaal samen in zijn lied, Before the party’s over? En wat is die belangrijke boodschap?

Acteur
Thomas Mustin is zijn echte naam en wie Drag Race Belgium kon volgen zag hem daar als jurylid. Maar dat is een uitvloeisel van zijn andere bezigheden. Mustii is namelijk bekend als acteur, bijvoorbeeld in de film Je voulais juste rentrer chez moi. En wil je hem in een spannende serie zien, dan kijk je op Netflix naar La trêve. In het theater was hij vier jaar terug te zien in Shakespeare’s Hamlet. Hij speelde de hoofdrol en kreeg er een prijs voor als ‘beste jonge talent’.

Zanger
Als zanger en artiest brengt hij, zegt het Vlaams-Waalse persbericht, ‘pop met een hypnotiserende stem die breekbaar en tegelijkertijd krachtig klinkt’. Die stem doet een beetje denken aan Sheldon Riley, de Australische deelnemeer van 2022. Mustii bracht twee albums uit, waarvan Blind en Feed me en 21st Century Boy (zie kader) de grootste hits werden. Hij schrijft zijn eigen muziek en tekst – iets waarmee je over het algemeen hoger scoort op het moderne Songfestival.

2024
Dit jaar is druk, want Mustii moet op allerlei borden tegelijk schaken: opnieuw jurylid bij Drag Race, een rol in de film La nuit se traîne – en deelnemen aan Eurovisie in Malmö. En dat laatste doet hij dus met dit liedje:

Before the party’s over
Ben je nog steeds het spel aan het spelen
of de regels aan het breken?

Ofwel: probeer je nog steeds mee te draaien met de maatschappij? Of accepteer je dat het niet meer lukt? Over die bewustwording gaat het.

‘Daarna komt de realisatie dat we NU het innerlijke vuur moeten vinden om door die worsteling heen te breken, want de tijd raakt op,’ zegt hij. Er komt een transitie in de muziek, naar een meer opzwepend deel.

Mijn ziel staat in brand
vanavond ga ik stappen zetten

Met daarna meteen de waarschuwing: voordat het feest voorbij is. Al tijdens de twee refreinen sijpelt dit zinnetje stiekem door de speaker, als een onderbuikgevoel. Nu is het een ferme schreeuw naar buiten, acht keer achter elkaar, ondersteund door een wel heel bijzonder koor.

Koor
‘Ik wilde mensen echt verbinden met mijn boodschap.’ Met zijn producer, Pierre Dumoulin, zat hij in de kelder van een groot gebouw, waar de studio zat. Andere bedrijven zaten hoger in het gebouw. ‘We wilden een groot effect creëren, een groepseffect.’ En toen kwamen ze op het idee om langs de bedrijven te gaan en willekeurige mensen te vragen om mee te zingen. Ze vonden twintig welwillenden. Daarna vroegen ze familieleden en vrienden, ten slotte de rest van de wereld, tot het een duizendkoppig koor werd, ‘een rommelig koor, we waren niet op zoek naar goede zangers want het ging ons om de eenheid en de energie.’

Hamlet
Mustii richt zijn lied aan één groep in het bijzonder: de personen die de regels van de maatschappij niet volgen, die altijd met één been buiten de wereld staan, ofwel door ziekte of doordat ze zich afgewezen of bedrogen voelen. Als voorbeeld noemt hij personages zoals Hamlet (die hij zelf speelde), de zonderlinge prins die doet alsof hij gek is zodat hij ongevaarlijk lijkt en er minder snel op hem gelet wordt. En, iets dichterbij, personen zoals zijn oom.

Oom
Mustii’s oom had schizofrenie en zag dingen die er niet waren. ‘Hij was bijna buitenaards, een soort alien, en zo voelde ik mij ook. Als kind duurde het heel lang voor ik mij verbonden voelde met de rest van de wereld.’

Tsjechov
Een gedachte die hem hielp, is een quote uit De drie zusters van Anton Tsjechov: ‘Er komt een tijd dat iedereen weet welk doel al dit lijden dient, en dan zullen er geen mysteriën meer zijn. Maar nu moeten we leven… We moeten werken, gewoon werken!’

Vrij
Mustii voelt zich wel al vrijer dan voorheen, maar het blijft een proces. ‘Eerder dan nu zou ik Eurovisie niet kunnen doen.’ Hij heeft respect voor zijn landgenoot Blanche (2017), die het al op zeventienjarige leeftijd deed. En belangrijker: ‘Eindelijk durf ik albums over mijzelf te schrijven en me niet meer te verstoppen achter personen zoals mijn oom.’ Of Hamlet.