De IJslandse band Daði og Gagnamagnið is nú al een sensatie. De videoclip van hun Think about things lijkt qua charme rechtstreeks uit de Netflix-serie Stranger things – of Sex education – afkomstig en bleef daardoor de afgelopen weken niet onopgemerkt. Zo deelde Hollywoodlegende Russel Crowe de clip met zijn tweeënhalf miljoen volgers, tipte de Britse Rylan Clark-Neal (Big Brother-celebrity) de IJslanders alvast als winnaar en belandde het op de playlist van Radio 538 en Radio 2. Maar wat is er toch aan de hand met het IJslandse liedje voor Rotterdam? Vanwaar de hype?

Laten we beginnen bij de betekenis van het liedje. Want waar zingt Daði og Gagnamagnið eigenlijk over? In een interview met de website ESCBubble.com legde leadzanger Daði het als volgt uit: ‘De tekst van Think about things is de meest persoonlijke die ik ooit heb geschreven. Het liedje gaat over mijn kleine meisje dat in april vorig jaar geboren is.’ Daði zoomt daarbij vooral in op de wonderlijke, instinctieve en liefdevolle gevoelens die je als kersverse ouders hebt. Met name in die eerste weken. ‘Je weet dat je van dat persoontje houdt, met heel je hart, ook al is er niet echt sprake van interactie. Omdat ze in het begin niet zo veel deed, wilde ik heel graag weten hoe ze over allerlei dingen zou denken. Nu ze bijna tien maanden oud is, en echt een karaktertje heeft ontwikkeld, is de tekst niet meer zo op haar van toepassing. Inmiddels begint ze ons namelijk te laten weten wat ze denkt.’

Ruimtereis
Het IJslandse liedje gaat dus over de cognitieve ontwikkeling van een pasgeborene. Cognitie is niet iets wat direct zichtbaar is, maar doordat de baby bijvoorbeeld bepaalde geluidjes maakt, er gezichtsuitdrukkingen of motorische gedragingen op nahoudt, kan hij of zij wel duidelijk maken dat er het een en ander aan de hand is. Wat zo’n kleintje precies bedoelt? Dat is vaak eventjes aftasten. Think about things. Gek genoeg kent de versie in moederstaal een hele andere betekenis. In de IJslandse variant wordt er namelijk gezongen over Gagnamagnið, een fictieve band naar wie Daði en de vijf anderen in hun naam verwijzen. Gagnamagnið reist vanuit de toekomst naar aarde om de mensheid te redden. ‘Hallo, we zijn er! / Vanuit de toekomst en ook vanuit de ruimte / omdat er iets moet veranderen / willen we op deze wereld kunnen blijven.’ De remedie tegen alle ellende? Een vrolijke dansje.

Donkercyaan
En dan zijn er nóg twee dingen die zeker niet onbenoemd mogen blijven. De eerste is de bandnaam. Als je het letterlijk vertaalt, krijg je: The Data. Het IJslandse woord voor dataplan: een verzamelnaam voor de grote hoeveelheid (mobiele) data die op ons afkomt. Denk daarbij aan de databundels die door grote telecomproviders worden aangeboden, of de netwerkdata van hostingservers. De kleding die de groep draagt – joggingpakken in donkercyaan, met daarop een pixelige weergave van hun eigen hoofden – is er een subtiele verwijzing naar. En dan is er, als tweede, nog die prachtige videoclip waarin een IJslandse familie, in shock, de jongeren van Daði og Gagnamagnið gadeslaat. Kijk zelf maar.

Palestina
Het is overigens niet de eerste keer dat Daði og Gagnamagnið een poging doet om IJsland te vertegenwoordigen. In 2017 probeerden ze het ook al eens met Hvað með það? (Is dit liefde?). Toen eindigde de groep nipt tweede achter Svala Björgvinsdóttir. Opvallend genoeg kende de IJslandse finale eveneens een Nederlands tintje. De Rotterdamse zangeres Iva Marín Adrichem (21) behoorde met haar Oculis Videre tot de vijf finalisten. Maar de meeste aandacht ging toch wel uit naar de intervalact van Hatari, de antikapitalistische BDSM-technoformatie die vorig jaar nog voor IJsland uitkwam. Met een levensgrote Palestijnse vlag op de achtergrond brachten zij, samen met queer-artiest Bashar Murad, Klefi / Samed. Over de tekst van Klefi / Samed vertelde Bashar vorig jaar het volgende: ‘De tekst weerspiegelt voor mij het Palestijnse lijden, dat onder meer bestaat uit: controleposten, muren, illegale nederzettingen en voortdurende militaire aanwezigheid. Ik hoop dat we door dit lied mensen kunnen bereiken die geen idee hebben van de situatie hier.’


Meer weten over de andere inzendingen van 2020? Klik hier