De pauze-act bij het Songfestival: voor sommigen een moment om eindelijk naar de wc te kunnen, de koelkast te raadplegen, de chips bij te vullen. Even ‘achteroverleunen’ dus… maar niet altijd. In 2010 wordt de camera omgedraaid, en is opeens niet het podium in beeld, maar de kijker thuis. Acht minuten lang gaat het nummer Glow van Madcon door heel Europa – letterlijk!

Memorabel
Als er een moment is tijdens een Eurovisie-avond waarop het organiserende land zichzelf kan laten zien, dan is het wel tijdens de pauze-act – het gat tussen het laatste liedje en de eerste punten. De Eurovisiegeschiedenis kent veel memorabele pauze-acts – denk aan de doorbraak van Riverdance in 1994, de lancering van Justin Timberlake’s Can’t stop the feeling in 2016, of natuurlijk het meest recente, helaas minder positieve voorbeeld: Madonna.

‘Het is tijd om te dansen.’
Het Songfestival van 2010 in Oslo is in dat opzicht bijzonder. Het Noorse hiphopduo Madcon – dat drie jaar daarvoor de wereldwijde monsterhit Beggin scoorde – is verantwoordelijk voor de pauze-act. Wordt het een statisch optreden vanaf het podium? Nou, nee. Wanneer de eerste tonen de zaal vullen, zegt presentatrice Haddy N’jie met een glimlach en een nauwelijks merkbaar zuchtje dat voorpret verraadt: ‘Europa, het is tijd om te dansen.’

Madcon
Dan komt Madcon in beeld. Yosef en Tshawe lopen tussen het publiek door naar voren. ‘My heart beats to your song, a melody sent from god.’ Als ze eenmaal vooraan staan, komt de voorste rij van het publiek in beeld. De hele rij start met een choreografie die duidelijk is ingestudeerd. Leuk, denk je nog, een rij dansers vooraan in het publiek. Totdat je ziet dat zij niet de enige zijn. Dezelfde dans wordt ook op de tweede rij gedaan, en de derde, de vierde, zesde, tiende…

Let’s glow
Van Madcon naar de voorste rij, van de voorste rij naar de rest van de zaal, van de zaal breekt de dans door het dak heen, Oslo uit, Noorwegen uit, en dan komt een straat in beeld vol mensen. ‘L’Alfàs del Pi, Spanje’. En ook zij doen die dans! Volgende beeld: Slovenië, honderden mensen op een plein, allemaal dezelfde bewegingen. We blijven maar schakelen, van Zweden naar Letland, van Frankrijk naar Oekraïne en Nederland… overal wordt gedanst. Sommige beelden zijn opgenomen, andere zijn live.

Flash mob
Vóór het festival hebben duizenden mensen ‘stiekem’ een uitnodiging ontvangen van de organisatie om mee te doen met deze ‘flash mob’: een spontane dans-actie overal in Europa. Helemaal in het geheim is het natuurlijk niet, de instructievideo’s voor de danspasjes staan twee maanden van tevoren al op YouTube.

Huiskamers
Het publiek in beeld dus. En de Noorse omroep gaat nog een stap verder. Tijdens een Eurovisie-avond staan overal in Europa de tv’s aan, maar wat nou als de tv opeens een camera is? Na de beelden van straten en pleinen schakelt de regie nu de huiskamers in. In meer dan dertig verschillende landen gaan hele families dansend door de kamer.

Mette-Marit
En daar zitten bijzondere ‘huiskamers’ tussen. Die van Verka Serduchka bijvoorbeeld, de iconische nummer twee van het Songfestival van 2007. En die van Mette-Marit, de kroonprinses van Noorwegen, die staand voor de tv de danspasjes oefent met haar kinderen.

Ik ben er!
En wat te denken van die ene onbekende man, in zijn eentje dansend op een rots die boven de zee uit steekt – ‘Noordzee’ staat alleen onderin beeld. Drie keer komt hij voorbij, gefilmd vanuit een heli of een drone; hij danst, steekt zijn hand in de lucht en die hand zegt: Europa, wereld, ik ben er!

Straks
We zijn er. We zijn er nog. Opeens, in het jaar waarin het Songfestival niet doorging en iedereen voortdurend afstand van elkaar moet bewaren, is het bijzonder om dit soort beelden te zien. Hoe zal het zijn als die lange tijd van social distancing straks voorbij is? Als we weer samen mogen dansen, elkaar vast mogen houden? Je zou er een wereldwijde feestdag van willen maken. En hoe die feestdag er misschien wel uit kan zien, dat vertellen de stralende, gloeiende beelden van 2010.

‘I can’t wait to see you glow.’


Lees hier onze vorige Eurovisievondsten:
Mahmood – Eternantena
Monique Melsen – Pomme pomme pomme
zalagasper – Box
Blanche – Empire
Korni Grupa – Moija generacija
Filipe Sambado – Gerbera amarela do sul