Ze was net zo mooi als Aphrodite, maar minder nukkig. Ze was even sterk als Ares, maar lang niet zo wreed. En ze bekommerde zich, als lievelingsdochter van oppergod Zeus, om het wel en wee van kunstenaars en ambachtslieden. Het gaat hier over Pallas Athena, de Griekse godin die adem in de eerste mens blies. De godin tot wie de Armeense kandidaat voor Rotterdam zich min of meer aangetrokken voelt. En dat heeft niet alleen met haar naam – Athena – te maken.
Maar laten we, voor het gemak, tóch eerst met die naam beginnen: Athena Manoukian. In een interview met Armenpress, het oudste persbureau van Armenië, vertelt de zangeres er het volgende over: ‘Athena is de godin van de wijsheid, dus ik vermoed dat mijn ouders me een vleugje wijsheid wilden meegeven. Ik probeer niet al te serieus door het leven te gaan, maar ik hou ervan om wijze besluiten te nemen.’ Ten tijde van het interview, dat zo’n vier jaar geleden plaatsvond, is de geboren Griekse eenentwintig.
Van Armenië naar Griekenland
Goed, in een ver verleden verhuisde de familie van Athena dus van Armenië naar Griekenland, maar geheel zonder slag of stoot verliep dat avontuur niet. In hetzelfde interview vertelt de Songfestival-kandidate dat haar overgrootvader de reis per se wilde maken. En dat hij een rijke kennis had die daar best bij wilde helpen. Wel onder één voorwaarde: dat hij er een riem met diamanten voor terugkreeg. En dat is op z’n minst opvallend te noemen. Want Athena zingt straks, in Rotterdam, over dat harde kristal dat met veel moeite aan de aarde wordt onttrokken. My diamonds shinin’ on me.
Schitteren
De kans dat Athena over de diamanten van haar overgrootvader zingt, lijkt klein. Het is hooguit een subtiele knipoog naar haar Armeense roots. Of… toch? In een gesprek met de website ESC Bubble vertelt ze over haar Pussycat Dolls-achtige Chains on you: ‘Het is een dynamisch liedje over diamanten die meestal worden toegeëigend.’ Maar de enige manier waarop diamanten kunnen schitteren, stelt Athena, is door bij de oorspronkelijke eigenaar te blijven. De edelstenen dienen als metafoor. Athena lijkt te willen: laat je dromen door niemand afpakken, jouw werkelijke talent zal altijd worden herkend. Weet dat, ondanks het feit dat jouw diamanten nu om de nek van een ander hangen, ze enkel en alleen schitteren voor degene aan wie ze toebehoren.
Blind
Terug naar Pallas Athena. Het gaat dus niet alleen om de naam, of om de connectie met Griekenland en dan specifiek de stad Athene (Pallas Athena was er beschermvrouwe van, de jonge Manoukian werd er geboren). Het gaat ook om de performance die bij Chains on you hoort. Zo neemt Athena plaats in een gouden sofa waarboven een geweldig grote diamant geprojecteerd is. Minstens zo opvallend: de ogen van haar vier mannelijke dansers lijken wel afgeplakt. Een verwijzing naar een woedeaanval die Pallas Athena ooit eens kreeg toen zij bij een waterbron aan het baden was en merkte dat ze begluurd werd door ene Tiresias? Pallas Athena ontplofte, sloeg haar handen voor Tiresias’ ogen waardoor hij – voor eeuwig – blind raakte. Wellicht wat vergezocht, want waarschijnlijk verwijst ze hiermee gewoon naar het zinnetje: Can’t you see I’m right here? Om vervolgens verder te gaan met: Boy, don’t deny, my lips on fire, they’re screamin’.
Bijzonder
Laat niet onverlet dat Athena Manoukian een bijzondere vrouw is. Zo bezocht zij Armenië, pas voor het eerst, in 2015; sloeg Robbie Williams steil achterover toen zij in 2018 auditie deed in de Britse The X-Factor; en domineerde zij wekenlang de Griekse zomer van 2011 met haar Party Like A Freak. En nu we toch het woord “bijzonder” hebben gebezigd. Bekijk dit optreden van de Armeense finalisten eens. Uit volle borst zingen zij Duncans Arcade. Samen. Voor het oog van de natie.
Meer weten over de andere inzendingen van 2020? Klik hier.