De Zweedse deelnemers zijn Noren. En een tweeling. En de enige deelnemers van dit jaar die al een autobiografie publiceerden, Onze geschiedenis. Toen ze veertien waren. En daarna nog één, Onze wereld, toen ze vijftien waren.
Nu zijn ze tweeëntwintig, zingen Unforgettable, en om ze te introduceren moeten we rijen en rijen aan carrièrehoogtepunten noemen.
Zoals
– zoals (2012) het allereerste begin, hun winst bij het Noorse Junior Songfestival met To dråper vann (‘Twee druppels water’): ‘Op een late februari-avond kwamen we als twee druppels water in het ziekenhuis tevoorschijn. Dat was leuk!’,
– zoals (2015) de nummer-één-song waarmee de loopbaan zichzelf écht ontstak – 66 weken in de top tien – Elektrisk (‘Electrisch’): ‘Jij bent elektrisch. Hoe liggen de kansen als ik naar je lach?’,
– zoals (2016) de eerste Engelstalige hit, Girls: ‘Every girl in the world mesmerizes me’,
– zoals (2016) hun optreden tijdens het Nobel Peace Prize Concert, naast grootheden als Halsey en Sting,
– zoals (2017) een bioscoopdocumentaire en een tv-serie die er over hen gemaakt werd,
– zoals (2017) het doorgeven van de Eurovisiepunten voor Noorwegen,
– zoals (2017) het optreden op de veertigste verjaardag van de Zweedse kroonprinses Victoria,
– zoals (2018) het winnen van de MAD Video Music Award voor ‘Best International Act’,
– zoals (2022) het winnen van de Zweedse Masked Singer,
– zoals (2023) tweede worden bij de Zweedse Eurovisievoorronde,
– en (2024) eerste.
Hoogtepunt
Maar na al die succesvolle pieken noemen M&M de winst in de Zweedse voorronde het hoogtepunt in hun loopbaan. Martinus: ‘Toen we gewonnen hadden in Zweden kon ik alleen maar huilen en schreeuwen, en toen ik de zaal inkeek kreeg ik overal kippenvel, omdat ik me realiseerde: deze mensen sturen me naar Eurovisie.’
In 2023 waren ze er trouwens ook al dichtbij. Ze werden tweede met het nummer Air [zie kader], maar ja, toen deed Loreen ook mee, en die zou later een Zweedse strik om de hele Eurovisie-editie leggen.
Strak & gemak
Net als bij veel andere Zweedse songs duikt ook bij M& M steeds dezelfde naam als songschrijver op, namelijk die van Jimmy ‘Joker’ Thörnfeldt – hij was medeverantwoordelijk voor Loreens Tattoo, voor Air, voor vijf andere Eurovisieliedjes van de laatste jaren, waaronder dit jaar die van Oostenrijk, en dus ook voor Unforgettable. Wat daarmee opnieuw een typische Zweedse popbijdrage is: makkelijke titel, makkelijk refrein, strakke produktie, strakke act.
Relativeren
Des te opmerkelijker dat Marcus en Martinus zo ongeveer de laatste zijn die sterallures vertonen. Achter de schermen van de Eurovisie-aanloop maken ze voortdurend vrienden, zijn echt geïnteresseerd en relativeren de hype, wanneer dat gezond is, en gaan erin mee, wanneer dat geinig is. Als ze weer eens moeten vaststellen dat ze meer in Zweedse hotels verblijven dan thuis in Noorwegen, gaan ze voetballen (ze zijn allebei goed, maar Martinus is een beetje beter dan Marcus). Of Playstationnen – Marcus neemt overal een koffer met zich mee, met daarin niet alleen de console, maar ook een groot scherm. Of ze bellen met Nora, die de vriendin van Marcus is en tegelijkertijd door Martinus ‘my best friend’ wordt genoemd.
Dromen
O, en wat zijn de plannen voor ná het Songfestival? ‘Grote shows blijven spelen, dat is waar we van dromen.’
Maar hoe blijven ze ook dán geaard en kalm? ‘Door onze vader,’ zeggen ze. Die gaat vrijwel altijd met ze mee. ‘Als hij er niet was,’ zegt Martinus, ‘zouden we diva’s zijn.’