Oostenrijk koos al maanden geleden voor een jonge vrouw die iets te zeggen heeft. Haar naam is PÆNDA – eenendertig, geboren als Gabriela Horn. Ze zingt en schrijft en produceert en bespeelt alle instrumenten die ze gebruikt, en haar lied voor Tel Aviv gaat over eerlijk zijn tegenover jezelf: Limits.

Overtuigd
PÆNDA – steevast met blauw haar – viel de afgelopen jaren op door spannende, zelfbewuste songs Waves en Good girl. De Oostenrijkse ‘Eurovisiescout’, die ook afgelopen jaren voor de interne keuze van Nathan Trent (zestiende in 2017) en Cesár Sampson (derde in 2018) verantwoordelijk was, was geïnteresseerd. Hij twijfelde alleen over de song die PÆNDA aanvakleijk ingestuurd had, en vroeg of ze meer opties had. Daarna liet ze hem haar nog niet verschenen tweede album luisteren. Hij hoorde Limits en raakte overtuigd.

Grenzen
‘Luister, stop, geef toe: het gaat even niet goed met mij.’ Dat zegt de ik-persoon uit Limits tegen zichzelf. ‘Je bent wéér over je eigen grenzen gegaan.’ Het is een elektronisch popliedje, redelijk klein en rustig, waarbij vooral de sfeer moet overtuigen en niet de bombast. Het begint met de zin: ‘I’ve got to move, but I’m so trapped within me.’ De videoclip toont op dat moment enkel blauwgrijze beelden, maar als PÆNDA in het refrein het woord ‘you’ zingt bloeien er vuurwerkkleuren op het scherm. ‘I’m talking about you, you, you, and how hard you try to hide.’

Ondervertegenwoordiging
Limits is in de geschiedenis van het Songfestival het eerste lied dat in zijn geheel door vrouwen is geschreven, een behoorlijk verbijsterend feit. PÆNDA zegt: ‘Het wordt tijd dat vrouwen beseffen dat zij net zo goed een mengpaneel kunnen bedienen of een synthesizer instellen. Zangeressen zijn er genoeg, maar hoe is het mogelijk dat vrouwen wat betreft productie zo ondervertegenwoordigd zijn? Maar het veranderingsdenken zou twee kanten op moeten gaan. Er zijn ook beroepen waarin juist de mannen ondervertegenwoordigd zijn.’

Groeien
Toch wil PÆNDA in Israël niet in eerste instantie opvallen vanwege haar strijd voor een betere kijk op vrouwen. ‘Ik wil niet het uithangbord zijn met de leus erop, ik wil gewoon laten zien wat ik vind door wat ik doe. En verder verheug ik me erop om in Tel Aviv te groeien als persoon en om heel veel leuke mensen te leren kennen.’ PÆNDA – die zich zo noemde omdat haar gezicht ‘s ochtends als ze in de spiegel kijkt soms op dat van een reuzenpanda lijkt – dacht al jaren dat ze graag eens deel zou nemen aan het Songfestival, ‘en dit is het goede moment.’

Oostenrijk
Twee keer wonnen de Oostenrijkers het Eurovisie Songfestival. In 1966, met Udo Jürgens en zijn Merci chérie, en natuurlijk in 2014 met Rise like a phoenix van de inmiddels legendarische Conchita Wurst. Vorig jaar was Oostenrijk de favoriet van de Europese jury’s en belandde uiteindelijk op een prachtige derde plek. PÆNDA zingt in de tweede halve finale, die waarin ook Nederland deelneemt, op donderdag 16 mei.

 


Meer weten over de andere inzendingen van 2019? Klik hier.