Wat doe je als je met je band in een Rotterdamse hotelkamer zit? En je vanwege corona niet zomaar de straat op kunt? En je hebt voor 65 euro een paar blonde pruiken besteld? Dan ga je lol trappen je nieuwe video opnemen.
Geruisloos
De Portugese band The Black Mamba deed in de loop van twee Eurovisieweken zijn naam eer aan. Vooraf stond de inzending in geen enkel favorietenlijstje, maar zanger Tatanka en zijn mannen wachtten als een loerende slang hun kans af en sloegen tijdens de tweede halve finale toe met een prachtige filmische act, een heerlijke zangstem, een authentiek orkestraal arrangement en een meeslepend lied over een zestienjarig meisje dat hoopvol uit het voormalige Oostblok vertrok, in Nederland in de prostitutie belandde, maar als oude dame toch in de liefde bleef geloven. Ze gleden gladjes naar de finale en werden in een uitzonderlijk sterk veld mooi twaalfde.
Gekke Fernando
Toch is Love is on my side, hun Eurovisielied dat ongetwijfeld een grote hit zal worden in allerlei landen, maar één van de troeven. Daags na hun halve finale verscheen al een tweede lied van het geplande album Another night in Amsterdam, een conceptplaat vol met portretten van kleurrijke figuren. Gekke Fernando is er zo een: een notoire vreemdganger, die met Hollandse blondines (volgens de rolverdeling in de in hun hotel bij elkaar geïmproviseerde clip heten ze bijvoorbeeld ‘Naomi van Duif’ of ‘Lotte van der Linden’) zijn vrouw aan het bedriegen is.
Jongetjes
Begeleid door de smeuïge funksong van vijf minuten – denk aan Sly & The Family Stone, of, zo je wilt, Prince – spelen de mannen van The Black Mamba in het filmpje het verhaal na alsof ze Black-Mamba-jongetjes zijn. Inclusief telefoongesprek van mama-at-home die haar man op heterdaad betrapt, inclusief buren die Crazy Nando dwingen om in zijn onderbroek via het raam te ontsnappen.
Boodschap
Hoewel het vooral heel erg geinig is allemaal, is het ook adequaat. The Black Mamba laat tijdens Eurovisie zien: dit kunnen we, maar nog voor ze in de finale staan tonen ze met deze release: dit kunnen we óók.
En aan het begin van de clip van Crazy Nando lezen we het zinnetje ‘Don’t try this at home’, maar de eigenlijke boodschap van Crazy Nando luidt natuurlijk: klik nou maar op ‘volgen’ op ons Spotify-profiel, want we hebben ons muzikale slangenlijf allang om je voeten heen gewikkeld.