Kaleen (haar echte naam is Marie-Sophie Kreissl) werd in 1994 geboren in het Oostenrijkse Wels. Vanaf het moment dat ze als klein meisje haar eerste stappen zette, begon ze meteen met dansen. Wie is ze? En wat voor dansfeest zet ze op het Eurovisiepodium neer?

Danstalent
Op zevenjarige leeftijd won Kaleen haar eerste nationale danscompetitie. Dit was de start van een fenomenale reeks. Haar talent en toewijding heeft haar meer dan 100 nationale kampioenschappen én nog eens vijf wereldkampioenschappen opgeleverd. Voor Kaleen was vroeger, maar ook nu nog steeds, het dansen zelf  het belangrijkste tijdens deze competities. Zolang zij het naar haar zin had, boeide de mening van de jury haar niet, wat telde was haar eigen plezier. Dat is één van de redenen waarom raven (het langdurig deelnemen aan een dansfeest) haar interesse heeft gewekt: ‘Iedereen heeft het naar zijn zin en niemand kijkt hoe “goed” je danst.’

Eurovisie-ervaring
Kaleen heeft zich nooit tot maar één dansgenre willen beperken. Hoewel dit jaarpas  de eerste keer is dat ze zelf aan het Eurovisie Songfestival deelneemt, heeft ze haar creatieve stempel al op eerdere inzendingen gedrukt. Zo hielp ze vorig jaar bij het bedenken van de dansroutines van Oostenrijk, Armenië, Duitsland en Georgië. Eerder al, tijdens het festival van 2018, deed ze voor verschillende landen, waaronder Cyprus, stand-in rehearsals. Deze repetities zijn belangrijk om eventuele fouten in de regie of choreografie vroegtijdig te ontdekken. Ook in de vlaggenparade van dat jaar was Kaleen met een Oostenrijkse vlag te zien. Dat de geboren danser nu zelf in de schijnwerpers staat, vind ze nog moeilijk te beseffen. ‘Het is een droom die uitkomt.’

Partner
De echtgenoot van Kaleen, Marvin Dietmann, is binnen het Eurovisie Songfestival ook zeker geen onbekende. In 2015 was hij, in Oostenrijk, de regisseur van het festival. Deze rol nam hij later in Kiev (2017) en Lissabon (2018) weer op zich. In 2019 maakte hij in Israël deel uit van het productieteam en in 2024 draagt hij zijn steentje bij aan het optreden van zijn vrouw. Volgens Kaleen is het lastig om samen te werken met haar man. De perfecte balans tussen privé en werk hebben de twee nog niet helemaal gevonden, maar op de werkvloer laten ze een professionele houding zien.

Control freak
Als choreograaf heeft Kaleen altijd zelf de touwtjes in handen gehad. Voor haar eigen deelname aan het Songfestival heeft ze deze controle geheel los moeten laten. Dit was voor haar lastig, maar ze vertrouwde haar team volledig, waardoor de controle loslaten toch makkelijker bleek dan dat ze zelf had verwacht.

We will rave
Kaleen was vóór het Eurovisie Songfestival geen raver. Toen ze hoorde dat het nummer We will rave ging heten, wist ze dan ook niet zeker of het nummer bij haar zou passen, en dan zong ze normaal gesproken ook nog eens meer mainstream popmuziek. Maar toen ze het nummer hoorde, was ze er meteen verliefd op.
Dus ik ga ga ga
waar de gebroken harten gaan.
Niemand weet iets over mijn gekwelde ziel
[…]
[Ik] w
il het gewoon maar wegdansen,
ik zal het niet laten zien,
ze zullen het nooit weten.

In het moment
We will rave is een Eurodance-nummer dat muzikaal herinnert aan de late jaren negentig en dat inhoudelijk gaat over wanneer iemand je pijn doet of je heeft teleurgesteld. Volgens Kaleen heeft iedereen daar weleens mee te maken gehad. Maar in plaats van dat je je dan verdrietig gaat voelen en in je eentje somber gaat zijn, ga je ergens naartoe waar veel mensen zijn en waar je je goed voelt. Daar dans je dan als het ware de pijn weg, ook al is het maar voor heel even.
Kaleen hoopt dat de rest van Europa, tijdens haar optreden, in het moment gaat leven. Zo erg dat ze na het optreden eigenlijk niet meer weten wat er zojuist is gebeurd.

copyright foto: Corinne Cumming/EBU