Zomaar een getal, dat lijkt 22. Het is een huisnummer, het adres van een herinnering aan een allang vertrokken liefde. Uit meer dan vierhonderd inzendingen koos de Ierse publieke omroep echter juist dat nummer, 22. Zangeres: de nog relatief onbekende Sarah McTernan. Het team erachter: drie namen die, in ieder geval in Nederland, bekender klinken.
Momentum
Na vier jaar afwezigheid wist Ierland in 2018 eindelijk weer eens de finale te halen. De succesformule: een al gevestigde naam, een sterk nummer, een professioneel team om de act heen. Together van Ryan O’Shaughnessy eindigde als zestiende in Lissabon en startte daarmee een momentum dat de Ieren willen vasthouden. Eind 2018 opende de publieke omroep RTÉ de inschrijving voor nieuwe liedjes, met daarbij een aantal niet mis te verstane criteria: gezocht werd naar ’top class songs’ met een grote aantrekkingskracht, gevestigde songwriters en artiesten die ervaring hebben met optreden voor een groot publiek. Grote namen gingen rond, meer dan vierhonderd liedjes kwamen binnen, maar de uiteindelijke keuze van de omroep… week toch een beetje af van die eerder gestelde criteria.
The Voice
Want een gevestigde artiest is ze nog niet. En ervaring met een groot publiek heeft ze ook niet. Maar tijdens haar blind audition voor The Voice of Ireland in 2015 drukten alle vier de juryleden op de knop. Zo leerde Ierland de toen twintigjarige Sarah McTernan kennen, een meisje dat misschien wel verpleegkundige wilde worden, maar ook een manier zocht om van haar muziek haar werk te maken. Na een afgebroken studie Verpleegkunde liep ze een tijdje rond op het conservatorium in Limerick, probeerde er een studie Muziektechnologie, maar ook die maakte ze niet af. Tijdens haar deelname aan The Voice was ze gestopt met studeren en werkte ze fulltime als verkoper bij de Primark. In een interview liet ze zich ontvallen: ‘Mijn carrière zal er sowieso eentje worden van muziek of mensen helpen.’
Bruiloften en feesten
Ze sloot The Voice uiteindelijk af met een derde plaats. Om ervaring op het podium op te doen, verzamelde ze een band om zich heen. Met The Jeds ging Sarah sindsdien vooral bruiloften en feesten af, waar ze niet alleen zingt, maar ook viool, gitaar, ukelele, piano en tin whistle speelt. En opeens, tijdens een thema-uitzending van de Ierse versie van Dancing with the stars, stond ze voor een miljoenenpubliek haar 22 voor het eerst live ten gehore te brengen.
San Marino
Hoe onverwacht de Ierse keuze ook lijkt, voor Sarah zelf is Eurovisie geen nieuwe gedachte. Net zoals Duncan Laurence deze week bij De Wereld Draait Door vertelde, werd ook Sarahs aandacht gewekt toen San Marino in 2018 de deuren opende met een internationale liedjescompetitie waarvoor iedereen een nummer mocht insturen. Waar het bij Duncan slechts bij een gedachte bleef, nam Sarah een cover op van een IJslands voorrondenummer uit 2016, Eye of the storm, en stuurde dit in. Helaas zonder succes: ze redde er de eindronde voor San Marino niet mee.
Zomaar een getal
Nu is het dus alsnog raak voor haar, met een liedje over een huisnummer: tweeëntwintig. Het adres is een plek van herinneringen die nog pijn doen. In een vlaag van gemis rijdt de ik-persoon weer langs het huis, en vraagt zich af: waar ben je gebleven? Every time I’m with somebody I’m confusing him with you / Anywhere I go reminds me of the things we used to do / And I dream about the street where we kissed out of the blue / It’s your house, number 22. De video, waarin Sarah over het Dollymount-strand in Dublin loopt, werd geregisseerd door Christian Tierney. Ook de video van Together, de Ierse inzending van 2018, was van zijn hand: het spraakmakende verhaal van de twee jongens, die zo vanuit de video het podium op dansten.
Nederlands team
Achter het nummer 22 zitten, verassend genoeg, drie Nederlandse tekstschrijvers. Janieck van de Polder (artiestennaam Janieck Devi), die de hoofdrol in de speelfilm Pluk van de Petteflet speelde, werd als zanger en muzikant afgelopen jaren vooral bekend door het nummer Reality, zijn samenwerking met de Belgische dj Lost Frequencies. De tweede naam achter de Ierse inzending is singer-songwriter Marcia Sondeijker, die eerder deelnam aan Popstars: The Rivals en het RTL-programma The Hit – de van oorsprong Ierse talentenjacht die één seizoen in Nederland draaide. En tot slot werkte ook de uit Utrecht afkomstige Roel Rats, oftewel dj Roulsen, mee aan de totstandkoming van het nummer.
Ierland op het Songfestival
De Ieren hadden het nodig, de finaleplaats die Ryan O’Shaughnessy vorig jaar wist binnen te slepen. Want hoewel Ierland het vaakst van alle Eurovisiedeelnemers met de winst naar huis ging – zeven keer! – stamt de laatste overwinning alweer uit 1996. Daarna ging het langzaam bergafwaarts, met als dieptepunt de jaren 2014 tot en met 2017, toen vier maal op rij de halve finale het eindstation bleek. Ondanks die magere prestaties in het moderne Eurovisietijdperk staat Ierland in onze alternatieve ranglijst van gemiddelde scores nog wel negende. Of de Ieren, na 1970, 1980, 1987, 1992, 1993, 1994 en 1996, verwachten dat Sarah McTernan de winst opnieuw naar Ierland zal brengen, is de vraag. Hoofddoel zal allereerst zijn om de finale weer te halen en het momentum vast te houden.
Eurostory houdt alle inzendingen van 2019 nauwgezet bij. Lees er alles over op onze uitgebreide festivalpagina.