Een leeg strand. Het is koud en het schemert. Een meisje stapt uit het water. Haar kleren zijn doorweekt. ‘Ik woon ver van de zee,’ klinkt haar stem. ‘Toch kon ik de zee altijd tegen me horen praten.’ Ze slaat een kleed om zich heen, gaat zitten op een stoel in het zand, sluit haar ogen. Het beeld verandert: een buitenwijk van een grote stad, flatgebouwen dicht op elkaar. In een klein appartement omhelst ze haar moeder, knuffelt ze haar honden. Even later staat ze in een leeg theater, één spot op haar gericht, een microfoon in haar handen. ‘Muziek kwam in mijn leven toen ik dat het hardst nodig had. Dat wil ik de wereld laten horen. Ik ben Victoria en ik vertegenwoordig Bulgarije op het Eurovisie Songfestival in Rotterdam.’

 

Zo werd in november 2019 zangeres Victoria Georgieva aangekondigd. Met haar deelname is Bulgarije terug op het Songfestival, na een jaar afwezigheid door financiële problemen. Die problemen zijn verholpen door een samenwerking tussen de Bulgaarse omroep en Victoria’s platenlabel. Hoofddoel van die samenwerking: niet per se Eurovisiewinst, maar de start van een internationale carrière voor de tweeëntwintigjarige zangeres.

Voornemens
De Bulgaren kennen Victoria van The X Factor. Ze werd zesde in hetzelfde jaar dat Kristian Kostov (Eurovisie 2017) net niet won. Daarna bracht de zangeres een paar songs in Bulgaars uit, en onlangs vertelde ze: ‘Ik pakte laatst nog eens mijn notitieboekje van vorig jaar en zag dat ik op één januari een paar voornemens had opgeschreven. Het eerste: een Engelstalige single uitbrengen. Het tweede: Bulgarije vertegenwoordigen op het Songfestival.’

 

Schrijfsessies
Met een jaar vertraging is het zover. En dus volgde, na de bekendmaking van Victoria’s deelname, de zoektocht naar een liedje. Haar platenlabel organiseerde twee schrijfsessies met Symphonix International, een team van Zweedse, Engelse en Portugese schrijvers en producers. Ook Borislav Milanov hoort daarbij – de schrijver die betrokken was bij de drie laatste, zeer succesvolle Bulgaarse deelnames, plus zeven andere Eurovisieliedjes, waaronder dat van Duitsland dit jaar.

Focusgroepen
In Sofia en Londen ontstonden alle nummers voor Victoria’s album, dat kort na Eurovisie uitkomt. Een shortlist van vijf liedjes bleef over in de race voor het Songfestival. Het team legde die liedjes voor aan een aantal ‘focusgroepen’ van Eurovisiefans en muziekliefhebbers, verspreid over heel Europa. ‘Want hún harten moeten we winnen,’ aldus Victoria’s label. Na die selectie bleef één lied over dat dat voor elkaar moet krijgen in Rotterdam: Tears getting sober.

Paniekaanvallen
Great, feel my head is taking over me
ten déjà vus a day
and each time I’m getting colder.

Zo begint het nummer, dat volgens de zangeres ‘heel persoonlijk’ is. ‘Ik zoek in het liedje naar manieren om met mijn problemen om te gaan, om verder te kunnen.’ Milanov vertelde in een terugblik op de schrijfsessies: ‘Gedurende die dagen gebeurde het twee keer dat jonge mensen in ons team een paniekaanval kregen en zelfs naar de eerste hulp moesten. Daar schrokken we allemaal enorm van, en zo ontstond het idee voor dit nummer. We willen aankaarten dat steeds meer jonge mensen worstelen met hun mentale gezondheid. Je kunt dat gevecht winnen, maar dan moet je wel eerst je angsten onder ogen komen. Een litteken is beter dan een open wond.’

Litteken
Your lies burn like sugar in my wounds
So I have sweet bruises.

In de videoclip, die in één take werd opgenomen, zit Victoria op een bankje. Om haar heen draait, stormt en bliksemt een duistere wereld – een weergave van haar gedachtewereld. Op haar wang zit een groot litteken. Soms licht dat rood op, gloeiend en brandend. Maar telkens is één beweging met haar hand ook voldoende om rust te brengen, de wond te dichten en het litteken terug te laten keren.

In time I’ll forget what you have done
In time my wound will be a scar

Billie Eilish
Wie een vleugje Billie Eilish in het nummer hoort – op eigenzinnige wijze gemixt met een klassiek strijkkwartet en zachte meerstemmige kooraccenten – zit in de goede denkrichting. De Amerikaanse zangeres is een groot voorbeeld voor Victoria. Vorig jaar nam ze een speciale kerstversie op van Eilish’ nummer Come out and play, waarbij ze de opbrengsten van de verkoop doneerde aan hulporganisaties voor zwerfhonden en -katten – een doel waar Victoria veel om geeft. Kort daarna volgde een ontmoeting met haar Amerikaanse idool. ‘Daarna kon ik alleen nog maar huilen,’ blikte Victoria terug.

Aan land
En nu staat ze zelf voor een miljoenenpubliek, met haar eigen muziek. Die muziek kwam in haar leven toen ze die het hardst nodig had. Muziek kan troost bieden en je helpen om verder te kunnen met je leven. Dat is voor Victoria de reden om in mei uit de zee te stappen, in Rotterdam aan land te komen en Bulgarije te vertegenwoordigen op het Eurovisie Songfestival.