Op donderdag 27 oktober stond The Black Mamba in de Melkweg. De band werd in 2021 twaalfde in op het Songfestival in Rotterdam met hun nummer Love is on my side. Daarna was het wachten op hun volgende optreden in Nederland, en daar was dan nu, bijna anderhalf jaar later, eindelijk sprake van. De show in De Melkweg was een lesje in hoe je het publiek mee moet krijgen, in tien stappen:
1. Conga’s!
En niet in plaats van maar naast het reguliere drumstel. Dat schept de verwachting bij het publiek dat ze een percussierijke avond gaan beleven, met veel ritme en dans.
2. Een setlist die knallend begint
Simpel. Zet een aantal van je meest funky nummers vooraan en laat ze in elkaar overlopen. Zet de muziek schijnbaar op oneindig, dat wil zeggen zonder tussenaankondigingen, als een vloeiende stroom van baspatronen, keyboardakkoorden en ritmes die de eerste drie nummers in elkaar weven. Zeg wel even na het eerste nummer dat het goed is om weer terug te zijn in Amsterdam.
3. Hou het simpel
De eerste drie funkknallers hebben weinig verhullende titels. My Blood Diamond en Rock me baby gaan over een vrouw die tijdens een uitgaansnacht verleid moet worden.
4. Meezingvoer
In het refrein zijn bovengenoemde songtitels te horen als (respectievelijk) My blood diamond, my blood diamond, en Rock me baby, rock me baby. Strooi deze catchy motiefjes herhaaldelijk uit over het publiek, zodat zij deze makkelijk mee kunnen zingen. Gooi er ook ineens een citaat doorheen van de stomend hete hit van Nelly uit 2002, It’s getting hot in here (so take off all your clothes). Zo schud je het publiek wel los. En geef hen die funky gitaar -of drumsolo ergens richting het einde als beloning voor hun actieve deelname!
5. Laat het nummer nog even duren…
… ver voorbij de oorspronkelijke drie en een halve minuut. Laat de muzikale deken als een onzichtbaarheidsmantel over schouders en heupen heen vallen. Dat heeft tijd nodig. Het publiek moet de tijd vergeten.
6. Mix it up
Ineens is daar de verstilling met het bluesy nummer It ain’t you, over een verloren liefde. ‘Ik werd iemand die jij niet meer kent’, zingt leadzanger Pedro Tatanka, ‘maar sommige dingen veranderen nooit, de liefde is er altijd voor mij en jou’.
7. Neem vrienden van vroeger mee.
Er is een MC aanwezig met wie Tatanka als zestienjarige jongen een duo vormde. Als rapper en zanger vertolkten ze reggaenummers van Bob Marley. De MC vertelt tijdens het concert: ‘Weet je, Pedro is net zo ‘down to earth’ als wij. De jaren ’70 en ’80, dat waren de jaren van de goede muziek. En hij begrijpt dat.’ En met die woorden fladdert de MC weer weg, om met andere leden van het publiek praatjes te maken en hen te omhelzen, als oude vrienden die elkaar weer tegenkomen. Veel mensen hier kennen elkaar.
8. Daag het publiek uit.
‘Ik heb gehoord dat jullie in Amsterdam best wel houden van rock ’n roll. Laten we eens zien of jullie écht houden van rock ’n roll.’ Hij zet het publiek schaakmat, zij moeten nu wel uit hun dak gaan tijdens Slow it down. Het publiek zingt luid mee met het refrein: ‘Ho, ho, don’t turn your back on me, Ho, ho, don’t turn your back on me.’ Na het nummer zegt Tatanka tevreden: ‘Amsterdam, you never turn your back on us.’
9. Stel de publiekstrekker uit tot het eind
The Black Mamba? O ja, van die ballade Love is on my side, toch? Maar Love is on my side komt pas op het eind, en tot die tijd hebben we een hele rits aan nummers gehad die geen ballades zijn, maar vooral blues, swingende funk en rock ’n roll. De zwarte gifslang heeft het publiek in een ritmische trance gebracht, en Love is on my side is een cadeau (of eigenlijk, een ode) aan het publiek.
‘We gaan het lied spelen dat de oorsprong is van alles’, zegt Tatanka. ‘We verbleven in het Bulldog Hotel en ontmoetten deze mevrouw die een prostituee was, en toen werd het verhaal van die vrouw het lied dat Portugal vertegenwoordigde op het Eurovisie Songfestival.’ Lees hier het hele verhaal. ‘Dit lied zorgde ervoor dat mensen verliefd op ons werden. Op Spotify zijn jullie, Nederlanders, de grootste groep luisteraars van het nummer na de Portugezen. Dus hier komt ’ie, recht uit het hart.’
10. Maak het persoonlijk
Een thuispubliek, dat is Amsterdam. Want Amsterdam is het huis van hun internationale doorbraak, en Amsterdam is ook het huis van hun vierde album, Last night in Amsterdam. The Black Mamba heeft een speciale band met de stad, en dat is tijdens de hele avond voelbaar.
Sweet Amsterdam
Ze spelen ook Sweet Amsterdam, over twee jongens die in het begin van de jaren 70 hun saaie leventjes vaarwel zeggen en naar hippiehoofdstad Amsterdam trekken om het avontuur op te zoeken. ‘Light up the fire, I’m coming for you.’ Na afloop zegt Tatanka: ‘Dit is voor het eerst dat we deze song spelen voor mensen die Amsterdam écht kennen.’
Album
Dit concert zou eigenlijk eerder plaatsvinden, in januari van dit jaar, en het album Last night in Amsterdam (voorheen Another night in Amsterdam) zou niet lang daarna gereleaset worden. Door corona werd het concert verplaatst naar oktober, maar het album? Tatanka vertelt tijdens het concert: ‘Het album is nog niet uit, want we hebben het verkloot. Daar moeten we eerlijk in zijn. Januari… februari… maart…? In Portugal zeggen we altijd: kom pas naar buiten als het goed is.’
BONUS: Eindig met een truc
We hebben gezien hoe Pedro Tatanka uitgedost is (met een gouden pak en bruine cowboyhoed), we hebben gezien hoe de bassist zijn tanden in de snaren van Tatanka’s gitaar heeft gezet, en we eindigen met een song waarvan de songtekst op het podium wordt uitgebeeld: Crazy Nando.
Nando
Het personage Nando is er één uit de serie van Last night in Amsterdam, het album dat een reeks portretten wordt van types die ze in het Amsterdamse nachtleven zijn tegengekomen. Zoals ook hier te lezen is, is crazy Nando een womanizer die regelmatig naakt op de grond ligt, met twee blondines aan zijn zijde.
Ambulance
Aan het einde van de song springt Tatanka het publiek in. Hij verliest zijn evenwicht. Een vrouw uit het publiek wipt met een elegante handbeweging de hoed van zijn hoofd, en Pedro valt, naakt (althans, met opengeritst bovenstuk) op de grond, voorheen nog rusteloos en geil, maar nu hulpeloos en verlaten. Het geluid -en lichteffect van een ambulance wordt aangezet en Tatanka wordt als een plank opgetild en afgevoerd.
Last night
Maar er is meer. Tatanka komt terug het podium op, en hoewel de muziek al is gestopt, vraagt hij het publiek om door te zingen: ‘Lying naked on the floor.’ Nog één keer! ‘Lying naked on the floor.’ Hij wil niet dat het stopt. Hij vindt het te gezellig met deze mensen. Hij wijst een paar keer naar het publiek. ‘Thank you, Pablo!’ Een lach en een knipoog. En ergens rechts: ‘Jimmy!’
Het is vast nog een lange nacht geworden, die ene nacht in Amsterdam.