Wat doet het Songfestival met een organiserende stad? Het is een vraag die ieder jaar weer aantal keer voorbij komt. En: mocht Nederland winnen, wat wordt er straks van een stad als Amsterdam, Rotterdam, Utrecht of Maastricht verwacht? Onze Dave zocht het uit en ging op zoek naar Eurovisie-elementen in het Israëlisch straatbeeld.
De marketing van fietsverhuurbedrijf Tel-o-fun staat volledig in het teken van het Eurovisie Songfestival. Met slogans als Special prices for the Eurovision week en Enjoy the Eurovision week with Tel-o-fun hoopt het Eurovisieminnende toeristen in het zadel te krijgen. Meest in het oog springend detail: tussen de spaken van ieder achterwiel is een vlag gemonteerd. Een commerciële manier van welkom heten.
Ieder toeristenbureau heeft een speciaal Eurovisieloket ingericht waar je met allerhande vragen terecht kunt. Medewerkers die het loket draaiende houden, dragen een Eurovisieshirt waarop één van de vier Israëlische Songfestivalwinnaars afgebeeld staat. Deze jongen draagt een shirt met daarop de beeltenis van Dana International, de voorlaatste Israëlische winnares uit 1998. Lees
hier de ode die schrijver Pim Lammers (van o.a. het prentenboek
Het lammetje dat een varken is) aan haar bracht.
Achter Netta zagen wij tijdens het Eurovisie-optreden twee stellages met gouden katjes. Het zijn
maneki neko kittens: Japans/Chinese gelukskittens, die de eigenaar geluk toewuiven. Er zijn meerdere legendes die het gebruik van de gelukskat kunnen verklaren, schreef Edward van de Vendel vorig jaar in
De kleine Netta-encyclopedie. Zwaait de
maneki neko met zijn rechterpoot dan betekent dat: veel geluk. Zwaait de kat met zijn linkerpoot dan bedoelt hij: ik wens je veel klanten.
Overal op het strand zijn ze terug te vinden: gigantische strandstoelen met daarop Dare to dream, de slogan van deze editie. Dromen met je voeten in het mulle zand.
Overal op het strand zijn ze terug te vinden: gigantische strandstoelen met daarop Dare to dream, de slogan van deze editie. Dromen met je voeten in het mulle zand.
Een overvloed aan muzikanten op de Shlomo Lahat Promenade. Iets wat ook veel in Kyiv te zien was: jongeren die hun meest muzikale ik tonen, in de hoop dat er misschien wel héél toevallig een producer, delegatieleider of platenbaas langsloopt.
Een overvloed aan muzikanten op de Shlomo Lahat Promenade. Iets wat ook veel in Kyiv te zien was: jongeren die hun meest muzikale ik tonen, in de hoop dat er misschien wel héél toevallig een producer, delegatieleider of platenbaas langsloopt.
Een overvloed aan muzikanten op de Shlomo Lahat Promenade. Iets wat ook veel in Kyiv te zien was: jongeren die hun meest muzikale ik tonen, in de hoop dat er misschien wel héél toevallig een producer, delegatieleider of platenbaas langsloopt.
Het Eurovisie Songfestival is hét gesprek van de dag in Tel Aviv. Israëlische jongeren wagen dan ook graag een sprong in het diepe om een Eurovisieticket te bemachtigen.
Geïnspireerd door de Eurovisiewinnaar van vorig jaar, Netta Barzilai, maakte de Israëlische kunstenares Nirit Levav Packer een massief beeldhouwwerk dat bestaat uit gerecycled speelgoed. Tienduizenden toys dus. Van knuffeldieren tot rammelaars. Van lego tot draaikubussen. Omvang standbeeld? Zo’n 4 meter hoog en 6 meter breed.
Geïnspireerd door de Eurovisiewinnaar van vorig jaar, Netta Barzilai, maakte de Israëlische kunstenares Nirit Levav Packer een massief beeldhouwwerk dat bestaat uit gerecycled speelgoed. Tienduizenden toys dus. Van knuffeldieren tot rammelaars. Van lego tot draaikubussen. Omvang standbeeld? Zo’n 4 meter hoog en 6 meter breed.
Oud-Eurovisiewinnaars worden in Israël als nationale helden vereerd. Izhar Cohen (1978), Gali Atari (1979), Dana International (1998) en Netta Barzilai (2018): op werkelijk iedere straathoek is één van deze Eurovisiegrootheden terug te zien.
Oud-Eurovisiewinnaars worden in Israël als nationale helden vereerd. Izhar Cohen (1978), Gali Atari (1979), Dana International (1998) en Netta Barzilai (2018): op werkelijk iedere straathoek is één van deze Eurovisiegrootheden terug te zien.
Oud-Eurovisiewinnaars worden in Israël als nationale helden vereerd. Izhar Cohen (1978), Gali Atari (1979), Dana International (1998) en Netta Barzilai (2018): op werkelijk iedere straathoek is één van deze Eurovisiegrootheden terug te zien.
In Eurovision Village, het festivaldorp dat zich aan jawel… het strand bevindt, kruipt jong en oud in de huid van hun favoriete Israëlische Eurovisiewinnaar. De extravagante verencreatie, die Jean Paul Gaultier voor Dana International maakte, geldt als blikvanger. De jongste fans hebben een krukje nodig om erbij te kunnen.
In Eurovision Village, het festivaldorp dat zich aan jawel… het strand bevindt, kruipt jong en oud in de huid van hun favoriete Israëlische Eurovisiewinnaar. De extravagante verencreatie, die Jean Paul Gaultier voor Dana International maakte, geldt als blikvanger. De jongste fans hebben een krukje nodig om erbij te kunnen.
In Eurovision Village, het festivaldorp dat zich aan jawel… het strand bevindt, kruipt jong en oud in de huid van hun favoriete Israëlische Eurovisiewinnaar. De extravagante verencreatie, die Jean Paul Gaultier voor Dana International maakte, geldt als blikvanger. De jongste fans hebben een krukje nodig om erbij te kunnen.
Ook taxibedrijf Gett floreert bij het Eurovisie Songfestival. Klanten kunnen een taxi of koerier bestellen via de website van het bedrijf, of door gebruik te maken van de smartphone-app die via GPS-gegevens lokaliseert waar de gebruiker zich bevindt.
In de oude haven van Jaffa staat een transistorradio waaruit Eurovisiemuziek klinkt. De radio bevindt zich op de plek van waar, volgens overleveringen, de Bijbelse koning David cederhout naar de Tempel van Salomon verplaatste. Nu varen vissersbootjes af en aan om de restaurants, die zich in de grote loodsen bevinden, van vis te voorzien.
Mode is een van Netta’s grootste hobby’s. ‘Mijn kledingstijl is als Israël: een mix van allerlei culturen.’ Samen met haar team denkt ze steeds weer na over een andere aankleding, en dat houdt kleding in, maar ook make-up en haar. Elke look moet steeds weer een statement zijn. Lokale ondernemers spelen handig in op die gedachte.
Dit bushokje is volgeplakt met stickers. Hoeveel Europese vlaggen tel jij?
En ja hoor… nog meer vlaggen. Héél veel vlaggetjes zelfs.
En ja hoor… nog meer vlaggen. Héél veel vlaggetjes zelfs.
En ja hoor… nog meer vlaggen. Héél veel vlaggetjes zelfs.
En tot slot. ‘Pappa, ik wil Netta zijn.’ Een jongensdroom die voor even werkelijkheid wordt.
All pictures are © 2019 Dave Boomkens, for Eurostory.nl