‘Als je hoofd overstroomt met gedachten, dan kun je altijd nog naar mijn kloppende hart luisteren,’ zingt Zala terwijl ze het bedrukte gezicht van gitarist Gašper aanstaart. Het zijn de eerste dertig seconden van Sebi, de Sloveense inzending voor het Eurovisie Songfestival: een droevig, dromerig liedje dat omarmd wordt door minimalisme.

Tristesse
Ze waren nog geen 5000 keer beluisterd op Spotify én toch lukte het Zala en Gašper de Sloveense voorronde naar zich toe te trekken. Veel poespas was er niet voor nodig, want hun Sebi blonk tijdens Evrovizijska Melodija uit in eenvoud. Met een minimalistische omlijsting (vallende sterren, subtiel blauw laserlicht) en camerawerk waarbij de focus vooral lag op het in beeld brengen van Zala’s dromerige – bijna slaperige – blikken, kwam de nadruk met name op de intieme sfeer en de tekst te liggen. Een tekst die zinnen bevat als In jaz sem kot snežinka, ki čaka na pomlad (‘En ben ik als een sneeuwvlokje dat wacht op de lente’) en Vedno se ne vidi zvezd, sam ostani sebi zvest (‘Al zijn de sterren niet altijd zichtbaar, blijf trouw aan jezelf’). Melancholische zinnen die zij voor hem zingt. Aan hij die het nodig heeft.

Vliegtuig
Droevige ogen die elkaar aanstaren vanonder een sterrenhemel die telkens in beweging is. Het is een sfeer die eveneens fraai naar voren komt in de videoclip die Zala en Gašper, daags na hun overwinning, publiceerden. Een videoclip waarin het vliegtuig centraal staat: Zala zingt vanuit een privéjet terwijl een jonge (én een oudere versie) van Gašper continu in de weer is met een speelgoedvliegtuigje. Een speelgoedvliegtuigje dat alsmaar verwoeder richting de hemel wordt gegooid. Het symboliseert Gašpers onmacht die Zala probeert te temperen door zalvende woorden te kiezen: Solze v tvojih so očeh / pusti, da tečejo (‘Ik zie tranen in jouw ogen, laat ze vallen’). Tegen het einde van de videoclip omhelzen Zala en Gašper elkaar, zij een rood en hij een zwart Adidas-jasje dragend. Nostalgie die prima bij de melodie past.

Door het plafond
Na afloop van de nationale finale schoot Sebi direct door naar de koppositie van de Sloveense hitlijsten. Eén van de vele gebeurtenissen waar Gašper nauwelijks rekening mee had gehouden. Tegenover de Russische Eurovisiesite ESCKAZ.com zei hij, over al het succes, het volgende: ‘We did not expect a victory. Now, there is a huge challenge ahead of us. But on the other hand, we are very happy that people connect with our music. We will follow this journey and stay faithful to ourselves…’ Een weg die allereerst naar Tel Aviv leidt, en wie weet vanuit daar naar een plek in de finale. In de geschiedenis van het Songfestival lukte het Slovenië overigens slechts drie keer om bij de bovenste tien te eindigen: in 1995 (Darja Švajger – Prisluhni mi), 1997 (Tanja Ribič – Zbudi se) en 2001 (Nuša Derenda – Energy).

 


Meer weten over de andere inzendingen van 2019? Klik hier.